Kaivinkoneen hydraulisylinterin putken korjaus

Kuinka hydraulisylinteriin valmistetaan uusi putki?

Kerroimme aiemmassa blogitekstissämme, miten otimme haljenneen sylinterin sahaamalla auki, jotta saimme säästettyä muut osat ehjänä. Nyt jatkamme korjausta vaiheesta, jossa sylinteriin valmistetaan uusi putki.

Sylinteriputki on mitattu valmiiksi ennen purkamista, joten valmistettavan sylinterin päämitat ovat tiedossa. Kannattaa ottaa sylinteristä paljon kuvia, ennen sylinterin purkamista. Etenkin lähtöjen sijainnit, erilaiset johdinputket, liittimet kannattaa mitoittaa tarkasti.

Ennen kuin uutta putkea päästään koneistamaan, täytyy muut osat valmistella huolella. Lähdemme liikkeelle koneistamalla suurenkaan ja päädyn irti. Uusi suurengas tai pääty olisivat irrotustyöhön verrattuna työläät valmistaa, joten haluamme hyödyntää ehjänä olevat osat sylinterin korjauksessa. Tällä tavalla saamme sylinterin nopeasti takaisin tekemään tuottavaa työtä sekä pidettyä korjauksen kustannukset kilpailukykyisenä verrattuna kokonaan uuteen varaosaputkeen.

Irrotusvaiheessa koneistamme samalla hitsiviisteet suurenkaaseen ja päätyyn. Hitsiviiste täytyy mitoittaa sylinterin kokoluokan mukaisesti, jotta sylinterin hitsisauma kestää sylinteriin kohdistuvat rasitukset.

Tämän jälkeen valmistamme putken alkuperäistä vastaavista materiaaleista. Putken koneistuksessa täytyy huomioida ohjaimen ja suurenkaan halutut profiilit ja hitsiviisteen paksuus.

Aloitamme hitsaamisen suurenkaan ja putken yhdistämisestä. Suurenkaan hitsaamisessa (ja koneistuksessa) kannattaa huomioida erityisen tarkasti, että suurengas tulee linjaansa. Pienetkin heitot saattavat aiheuttavat pitkäiskuisissa sylintereissä varren tai männän ahdistusta, joka taas aiheuttaa usein vaurioita sylinteriputken sisäpinnalle, useimmiten päädyn lähelle.

Suurenkaan hitsauksen jälkeen, sylinteriputki matkaa koneistukseen (tai suoraan hoonaukseen). Tässä tapauksessa putki käy sorvilla, jossa hitsisaumat käydään koneistamalla läpi ja hoonaus tehdään päädyn hitsauksen jälkeen.

Seuraavaksi hitsaamme päädyn paikalleen. Päädyn hitsauksessa täytyy huomioida, että reikälinjat tulevat suoraan.

Päädyn hitsauksen ja hitsisaumojen hiomisten jälkeen sylinteriputki matkaa hoonille. Suurenkaan hitsauksen lämpö aiheuttaa usein muodonmuutoksia putkelle, joten suurenkaan alue käydään hoonilla läpi, jotta suurengas ei olisi esimerkiksi soikea eikä mahdollisesti liian tiukka.

Hoonauksen jälkeen putki voidaan viedä kasattavaksi muiden osien kanssa. Putken toiminta tulee varmistaa koeponnistuksessa, jossa seurataan esimerkiksi hitsisaumojen pitävyyttä ja varren vapaata liikettä.

Näytä kaikki artikkelit

Phone

Vuorela:

017 265 7090